Tilmeld nyhedsbrev
Så holder vi dig opdateret.

Skat for freelancere, influencere og andre

Reglerne om skat og moms for freelancere, influencere og andre indenfor denne type af branche er komplekse, hvorfor det er fuldt forståeligt, hvis du har lidt svært ved at finde hoved og hale i, hvornår og hvordan du skal betale skat. Prøv engang at læse med her.

Freelancer, foredragsholder, konsulent?

Har du opgaver som freelancer, foredragsholder, konsulent eller lignende, vil en række forhold afgøre, hvordan du beskattes, og hvilke fradrag du eventuelt har ret til. Det er bl.a., om du:

  • selv bestemmer, hvilke opgaver du tager ind
  • løbende får betaling eller aflønnes, når opgaven er udført
  • forventer en omsætning på over 50.000 kr. indenfor en periode på 12 måneder

Sælger du ydelser for mere end 50.000 kr. i løbet af 12 måneder?

Har du indtægter for mere end 50.000 kr. i en periode på 12 måneder, skal du sandsynligvis indberette og betale moms.

Nogle ydelser, f.eks. undervisning, er dog fritaget for moms – der er dog nogle krav, du skal leve op til i denne henseende, hvilket du bør undersøge nærmere i samråd med din revisor.

Influencer, instagrammer, youtuber, streamer eller blogger

Hvis du er influencer og påvirker andre via digitale platforme som Instagram, Youtube, Facebook, Twitch eller din blog, eller på anden måde tjener penge via sociale medier, skal du betale skat af dine indtægter.

Hvis du indimellem har opgaver som influencer, f.eks. ved at omtale et produkt eller en virksomhed i opslag eller videoer på sociale medier, men har din primære indtægt f.eks. som lønmodtager, vil det, du tjener som influencer, sandsynligvis blive betragtet som B-indkomst.

Det betyder, at du selv skal sørge for at betale skat og am-bidrag af din B-indkomst. Har du B-indkomst hver måned, bør du oplyse den på din forskudsopgørelse. På den måde fordeles skatten, du skal betale, over alle årets måneder, så du ikke skal betale hele din B-skat på én gang.

Hvis du bliver betalt med produkter eller points, du kan bruge til at “købe” et produkt, skal du betale skat af produktets værdi. Det gælder også, hvis du modtager et produkt eller en oplevelse, som giveren ønsker, du skal omtale på sociale medier.

Hvis du tjener penge på at game eller dyrke e-sport – f.eks. ved at deltage i e-sportsturneringer og vinde pengepræmier eller ved at streame og omtale produkter, skal du betale skat af dine indtægter.

Influencer på fuld tid

Dit arbejde som influencer vil sandsynligvis blive betragtet som erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig sammenhæng, hvis:

  • opgaverne som influencer er din primære indtægtskilde
  • du selv har kontrollen over, hvilke opgaver du vil løse
  • du har opgaver hos flere forskellige samarbejdspartnere
  • du arbejder for egen regning og risiko. Det vil sige, om du risikerer et økonomisk tab, hvis dine udgifter i forbindelse med opgaverne overstiger dine indtægter.

Ydelser for mere end 50.000 kr. i løbet af 12 måneder

Hvis du sælger ydelser for mere end 50.000 kr. i løbet af 12 måneder, skal du muligvis betale moms af dine indtægter. Det gælder uanset, om dine influencer-indtægter er B-indkomst, eller om du driver erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig virksomhed.

Gaver og produkter til influencere, foredragsholdere og andre

Hvis du får et produkt, et gavekort eller et engangsbeløb som betaling for udført arbejde, skal du altid betale skat af det. Det kan f.eks. være:

  • Undervisning
  • Foredrag
  • Betaling for anmeldelser af produkter eller omtale af virksomheder på sociale medier. Det samme gælder, hvis du får produkter tilsendt, for at du kan anmelde dem på sociale medier som f.eks. YouTube, Instagram eller på din blog.

Det gælder alle typer produkter, både:

  • Gavekort og engangsbeløb
  • Fysiske produkter, f.eks. vin, møbler og skønhedsprodukter
  • Oplevelser, f.eks. billetter til festivaler, middage og ferierejser

Sådan betaler du skat

Du betaler skat ved at oplyse beløbet eller værdien af de produkter, oplevelser, gavekort eller engangsbeløb, du har modtaget, på din årsopgørelse.

Du skal oplyse værdien af produkter, oplevelser og gavekort i rubrik 20 på din årsopgørelse (felt 250 på forskudsopgørelsen) og engangsbeløb i rubrik 15 på din årsopgørelse (felt 207 på forskudsopgørelsen).

Om du har modtaget et produkt eller en gave, har betydning for, hvordan du fastsætter værdien af produktet eller gaven.

Skattestyrelsen skelner imellem produkter, der er modtaget som betaling, og gaver, som afsenderen giver uopfordret eller af gavmildhed.

Produkter

Du fastsætter produktets værdi ud fra, hvad det koster at købe produktet i f.eks. en butik eller på nettet (produktets markedsværdi). Det gælder uanset, om du skal anmelde fysiske produkter eller oplevelser.

Aftaler du f.eks. med en virksomhed, at du modtager et produkt, så du kan omtale eller anmelde det på et socialt medie som f.eks. YouTube, Instagram eller din blog, skal du oplyse markedsværdien af dette produkt i rubrik 20 på din årsopgørelse (felt 250 på forskudsopgørelsen). 

Eksempel:

Efter aftale med en virksomhed, modtager du en taske, som du skal omtale på din YouTube-kanal. Som betaling får du point, du kan bruge til at vælge et produkt i en pointshop. Du fastsætter værdien af både tasken og produktet, du valgte i pointshoppen, til markedsværdien. Markedsværdien er det beløb, det ville koste at købe tingene i en butik eller på nettet. Du lægger de to beløb sammen og skriver dem i rubrik 20 på din årsopgørelse.

I nogle tilfælde vil det være nødvendigt at lave et skøn for at fastsætte værdien. Det kan f.eks. være for bøger stemplet som anmeldereksemplarer, hvor der ikke er fastsat en markedsværdi, selvom det er almindeligt, at denne type bøger sælges i antikvariater. Markedsværdien må derfor fastsættes ud fra et skøn af, hvad en bog, der er påstemplet “anmeldereksemplar”, kan købes for i et antikvariat. Der vil i denne forbindelse være taget hensyn til, at det reducerer bogens værdi, at den er stemplet som anmeldereksemplar.

Gaver

Du skal som udgangspunkt betale skat af gaver. Der er tale om en gave, når du af gavmildhed modtager et engangsbeløb, produkter eller oplevelser, uden at der stilles krav om en modydelse.

Hvis du på forhånd har aftalt med giveren, at du skal have et bestemt produkt som betaling for dit arbejde, er der ikke tale om en gave. Du skal i stedet følge vejledningen i afsnittet om Produkter.

Modtager du en gave, altså uden at giveren har et krav om at få noget til gengæld, skal du vurdere, hvad gaven er værd for dig. Det kaldes for den subjektive værdi. Værdien skal du oplyse i rubrik 20 på din årsopgørelse (felt 250 på forskudsopgørelsen).

Modtager du en gave, der let kan sælges til et beløb tæt på markedsværdien, f.eks. smykker af ædelmetal, en mobiltelefon eller møbler, der er designklassikere, vil der typisk ikke kunne fastsættes en subjektiv værdi (værdien for dig), der er meget lavere end markedsværdien. Markedsværdien vil sige det beløb, gaven ville koste, hvis du skulle købe den i en butik eller på nettet.

En gave, som har en beskeden værdi, og er givet ved en særlig lejlighed, er skattefri. Det kunne f.eks. være en jubilæumsgave fra en samarbejdspartner.

Har du uden forudgående aftale fået tilsendt et produkt fra en virksomhed, som du har ret til at beholde, selv om du ikke omtaler det på et socialt medie eller på din blog, kan der være tale om en gave. Du vil derfor kunne værdiansætte gaven til den subjektive værdi (værdien for dig).

Er produktet let omsætteligt som f.eks. smykker af ædelmetal, en mobiltelefon eller møbler, der er designklassikere, vil det dog ikke kunne ansættes til en subjektiv værdi, der er meget lavere end markedsværdien. Hvis det er underforstået, at produktet skal omtales, hvis det skal beholdes, vil produktet udgøre et vederlag for en modydelse, hvorfor produktet skal værdiansættes til markedsværdien.

Er du i tvivl, kan du få hjælp af din revisor.

Kilde: skat.dk

Facebook
Twitter
LinkedIn